Director/a de Lleure (SUBVENCIONAT)
Què és el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya?
El Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya és un organisme públic creat per la Generalitat de Catalunya per gestionar i coordinar programmes de formació professional subvencionada. El seu objectiu és:
-
Millorar la qualificació i les competències laborals de les persones treballadores, tant ocupades com aturades.
-
Facilitar l’accés a formació de qualitat sense cost per als participants.
-
Impulsar la inserció laboral i el desenvolupament professional en diferents sectors econòmics.
-
Vetllar pel compliment dels requisits i les normes dels programes subvencionats, garantint que la formació sigui efectiva i reconeguda oficialment.
Què és el curs de director/a de lleure?
Per accedir al curs de Director/a de Lleure cal complir els requisits següents:
1. Edat mínima:
Tenir 18 anys complerts el primer dia de curs.
2. Requisits laborals:
-
Ser treballador/a en actiu del sector del lleure o de serveis a la comunitat,
-
Treballadors/es ocupats/des.
-
Treballadors/es en situació d’ERTO.
-
Treballadors/es autònoms/es.
-
Treballadors/es desocupats/des (places limitades a tots els plans per convocatòria).
-
El personal al servei de les administracions públiques pot participar en les accions formatives del Pla Transversal (10% places) i Conforcat a Mida (sense limitacions).
3. Requisits acadèmics:
Cal complir algun dels següents:
- Tenir estudis mínims de batxillerat
-
Tenir un certificat de professionalitat de nivell 3
-
Tenir un certificat de professionalitat de nivell 2 de la mateixa família i àrea professional
-
Complir el requisit acadèmic d’accés als cicles formatius de grau superior
-
Haver superat les proves d’accés corresponents regulades per les administracions educatives
-
Haver superat la prova d’accés a la universitat per a majors de 25 anys i/o de 45 anys.
(S’haurà d’acreditar amb la titulació oficial corresponent. En cas de no complir cap d’aquests requisits, caldrà realitzar unes proves d’accés presencials a l’escola: una de matemàtiques i una de castellà o català.)
4. Criteris de convalidació:
Cal complir algun dels 2 criteris de convalidació que es descriuen a la pestanya corresponent.
(S’haurà d’acreditar tal com s’hi indica.)
Com s’estructura la part lectiva?
El curs de Director/a de Lleure es desenvolupa en modalitat presencial d’aula virtual (videoconferència sincrònica), amb la llengua vehicular en català. Les sessions no es poden gravar; és imprescindible assistir a totes les classes, ja que es passa llista d’assistència. Algunes sessions es realitzen de manera presencial, incloses les proves finals de cada mòdul.
Assistència i control de faltes
L’aula virtual comptabilitza el temps de connexió, i tal com passa en una classe presencial, qualsevol falta l’has de justificar i si es supera el 15% de faltes d’assistència, el curs quedarà considerat com a no apte. Important, és el 15% del mòdul formatiu sumant les faltes de les classes presencials i les d’aula virtual.
Com funciona la proves presencials?
Durant el curs cal assistir presencialment a la seu de l’escola per realitzar les proves finals de cada mòdul. Les dates concretes es troben a la informació del curs, juntament amb el calendari. La seu de l’escola és: c/ Buenos Aires 12-14, 08902, L’Hospitalet de Llobregat.
Què significa “convalidar?
El curs oficial de director/a consta de 4 mòduls formatius:
-
2 mòduls específics del curs de directors/es:
-
MF1869 – Planificació, organització, gestió i avaluació de projectes educatius de lleure infantil i juvenil
-
MF1870 – Coordinació i dinamització de l’equip de monitors/es de lleure
-
-
2 mòduls compartits amb el curs de monitors/es:
-
MF1867 – Processos grupals i educatius en el lleure infantil i juvenil
-
MF1868 – Tècniques i recursos d’animació en activitats de lleure infantil i juvenil
-
Convalidar significa no haver de cursar els mòduls compartits (MF1867 i MF1868) si compleixes amb algun dels requisits establerts, com tenir el títol de monitor/a d’activitats de lleure o acreditar experiència prèvia més la titulació requerida.
Què passa si no puc convalidar els mòduls compartits (MF1867 i MF1868)?
-
Els cursos de directors/es que oferim a Escola Educa són en modalitat convalidada, impartint només els mòduls específics del curs de directors/es (MF1869 i MF1870).
-
Si no pots convalidar els mòduls compartits, cal que realitzis el curs complet. Per fer-ho, a l’hora de formalitzar la inscripció has de seleccionar l’opció “Sí, necessito fer el curs de directors/es sencer”.
Un cop rebuda la inscripció, l’equip de l’escola es posarà en contacte amb tu per explicar-te com cursar els mòduls restants de manera àgil i coordinada.
Qui pot convalidar els mòduls MF1867 i MF1868?
Els següents casos, i només aquests, poden convalidar aquests mòduls del curs de directors/es:
–OPCIÓ A: Persones que tenen el títol de monitor/a d’activitats de lleure infantil i juvenil, encara que sigui anterior al 2013.
–OPCIÓ B: Persones que tenen alguna de les titulacions següents:
- Diplomatura, llicenciatura o grau en educació infantil o mestre d’educació infantil
- Diplomatura, llicenciatura o grau en educació primària o mestre d’educació primària
- Diplomatura, llicenciatura o grau en educació social
- Diplomatura, llicenciatura o grau en pedagogia
- Diplomatura, llicenciatura o grau en psicologia
- Cicle formatiu de grau superior d’educació infantil
- Cicle formatiu de grau superior d’integració social
- Cicle formatiu de grau superior d’animació d’activitats físiques i esportives
- Màster de Formació del Professorat o Certificat d’Aptitud Pedagògica (antic)
- Grau de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport (CAFE)
- Màster en Psicopedagogia
- Títol de Formació Professional II de Jardí d’Infància
- Títol de Tècnic Superior en Animació Sociocultural
A més, aquestes persones (les que optin per a la opció B), han d’aportar, juntament amb la titulació de les esmentades, una certificació emesa per l’entitat corresponent on constin:
- Nom i CIF de l’entitat que emet la certificació.
- Nom i DNI de la persona que signa la certificació.
- Nom i DNI de la persona de la qual s’acredita l’experiència.
- El número hores d’experiència (mínim de 700 hores ).
- Les activitats d’educació en el lleure que ha fet la persona de la qual s’acredita l’experiència.
Què ens heu d’enviar?
– La titulació escanejada. Si no la teniu, el comprovant de sol·licitud de la titulació més el comprovant del banc del pagament de la sol·licitud.
– El certificat d’experiència, en el que ha de posar el total d’hores d’experiència com a monitor/a de lleure i ha d’estar signat digitalment. En el cas que no tinguin signatura digital, i el signin a boli, cal que ens l’envieu per correu postal o el porteu personalment a l’escola. En qualsevol cas, Joventut té un model de certificat que cal que tinguis omplert i signat per l’entitat o empresa en la qual hagis fet aquestes pràctiques.
– En el cas de tenir el títol de monitor/a de lleure expedit a Catalunya, no ens heu d’enviar res.
– En el cas de tenir el títol de monitor/a de lleure expedit fora de Catalunya, cal que us inscriviu al ROPELL i ens envieu el certificat d’inscripció.
A continuació tens explicat en un format de preguntes i respostes tot el procés de pràctiques.
Un cop tenim clar on volem desenvolupar la nostra etapa de pràctiques cal formalitzar la documentació i haurem de seguir les següents passes:
1.- Enviar un correu electrònic a l’Escola Educa (info@escolaeduca.org) dient el nom de l’entitat o empresa on realitzarem les pràctiques, ja que cal verificar si tenim conveni amb aquesta entitat o empresa.
IMPORTANT: cal el nom de l’empresa que organitza l’activitat, és a dir, si estic a un menjador, l’empresa del menjador, no el nom de l’escola.
2.- Un cop hem rebut la resposta per part de l’Escola Educa, si ens confirmen que hi ha conveni, passem al punt 3. En el cas que ens diguin que no tenen conveni, al mateix correu ens explicaran què hem de fer i podem descarregar-ho des de la part inferior.
3.- Un cop confirmat el conveni o signat un nou conveni, cal que l’entitat o empresa i al mateix temps l’alumne/a ompli el document “acord de pràctiques” que hi ha a la part inferior.
Tota la documentació, el conveni (en cas que s’hagi de signar) i l’acord de pràctiques l’heu de portar (o enviar per correu postal, recomanem certificat) a l’escola ABANS de començar les pràctiques, us recordem que tota aquesta documentació ha de ser original (ni escanejada, ni fax…). No es poden començar les pràctiques si no tenim aquesta documentació, ja que no es comptabilitzarà.
Des de l’Escola Educa entenem que les pràctiques formen part del procés de formació de l’alumne i per tant, atenent la varietat d’activitats que hi ha en el lleure, és l’alumne que busca el centre i/o empresa que millor s’adapti a l’activitat de lleure que ell/ella vol desenvolupar.
Quins requisits ha de complir aquesta entitat i/o empresa?
Segons la ORDRE BSF/192/2015, de 18 de juny, per la qual s’estableixen els programes dels cursos de formació de monitor/a i de director/a d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil.
Article 3
Etapa de pràctiques
3.1 Les pràctiques consisteixen en activitats d’educació en el lleure continuades o intensives, durant les quals l’alumne/a ha de desenvolupar totes les funcions pròpies d’un monitor/a o d’un director/a d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil.
3.2 Les activitats de pràctiques han de reunir els requisits següents:
a) Tenir un projecte educatiu i un equip de monitors/ores estable que treballi en equip.
b) Tenir un/a director/a de pràctiques que tingui el diploma de director d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil expedit per l’òrgan competent en matèria de joventut de la Generalitat de Catalunya o de l’òrgan corresponent de les comunitats autònomes amb competència en la matèria, i també aquelles persones que tinguin el certificat de professionalitat de direcció i coordinació d’activitats de lleure infantil i juvenil.
c) Tenir un grup d’infants o de persones joves estable, d’una franja d’edat d’entre 3 i 20 anys, i que la durada de les activitats que s’hi facin sigui suficient per poder avaluar el procés educatiu, o bé ser una instal·lació juvenil inscrita en el Registre d’instal·lacions juvenils de l’òrgan competent en matèria de joventut i tenir una activitat anual estable. La diferència mínima d’edat entre el monitor/a i el grup d’infants ha de ser de 3 anys. En cas que les pràctiques es realitzin en grups on, com a mínim, el 90% de les persones tinguin una discapacitat intel·lectual, és indispensable que aquest grup disposi d’un projecte educatiu de lleure i no se li apliquin els barems de franja i de diferència d’edat
Durant les pràctiques cal realitzar les funcions pertinents d’un director/a de lleure. Us recordem que esteu encara dins del procés formatiu, i per tant és el moment de posar en pràctica tot allò que hem vist durant el curs. És per això, que un director/a planifica, executa i avalua projectes de lleure amb infants i joves, coordinants els recursos tècnics, materials i humans necessaris.
A les pràctiques de director/a podem trobar-nos en diferents situacions: projecte ja planificat (en què nosaltres participem de l’execució i avaluació); projecte de llarga durada (un projecte anual en el qual nosaltres hi participem durant les hores de pràctiques); projecte no planificat (participarem de la planificació i execució). És per això, que les nostres pràctiques les haurem d’adaptar a cada circumstància, sempre sota l’assessorament del director/a de lleure que supervisarà les mateixes.
Podeu aprofitar per anar realitzant paral·lelament a les pràctiques la memòria.
Us recordem que des de l’Escola Educa estem a la vostra disposició per a qualsevol incidència que pugui sorgir, igual que podem establir contactes amb les entitats o empreses de pràctiques per fer un seguiment aleatori de les pràctiques.
En finalitzar les pràctiques, l’entitat o empresa, i més concretament el director/a de lleure que les ha supervisat, us ha d’omplir el document “Certificat de pràctiques de director/a” que trobareu a la part inferior.
Aquest certificat ha d’estar correctament omplert, signat i segellat.
S’ha de fer arribar a l’Escola Educa el document original, per correu postal o presencialment. No s’acceptarà cap certificat de pràctiques escanejat o fotocopiat.
Només s’acceptarà un certificat de pràctiques per correu electrònic si el director/a de lleure té signatura digital i si s’ha afegit la imatge del segell al certificat.
Us recordem les dates de les convocatòries: 15 de gener, 15 d’abril i 15 d’octubre.
ATENCIÓ: no comencem a corregir cap memòria fins que no arribi la data de la convocatòria. Si teniu alguna cosa malament, us donarem uns dies per poder rectificar-ho, si no, passareu a la convocatòria següent.
En aquest espai t’expliquem com funciona el procediment de lliurament de la memòria, coneixement de la teva avaluació i obtenció de la titulació. Està explicat en format preguntes i respostes per agrupar tot el procediment.
La memòria de pràctiques és un treball personal per plasmar el projecte on has estat desenvolupant les teves pràctiques i, juntament amb el certificat de pràctiques signat pel director/a de lleure, tancar l’avaluació del teu procés formatiu.
Per això, el què et demanem, és que la memòria sigui una feina personal, què desenvolupis durant les pràctiques i no la deixis per al final.
A continuació tens un guió (orientatiu, pots posar i treure alguns aspectes en funció del projecte on hagis desenvolupat les pràctiques) què t’ajudarà en la seva elaboració.
Et recordem que tenim 3 convocatòries durant l’any per tal de presentar la memòria: 15 de gener, 15 d’abril i 15 d’octubre.
Aquestes dates són dates límit per accedir a cadascuna de les convocatòries. Això vol dir, que pots lliurar la memòria quan vulguis, i entrarà en la convocatòria que hi hagi a continuació més pròxima, però, et recordem, que fins a la data de la convocatòria no comencem a corregir cap memòria. Exemple: si lliuro la memòria el 20 de desembre, la convocatòria en la qual entraria és la del 15 de gener, i l’equip de l’Escola Educa, començarà a corregir memòries a partir del 15 de gener.
La memòria, tal com tens explicat al guió, s’ha de lliurar en format digital, concretament en pdf, i el nom de l’arxiu ha de ser el teu nom i cognoms. Exemple: Rius_Rius_Joan
La memòria l’has d’enviar a memoria@escolaeduca.org i quan l’enviïs, rebràs un correu electrònic de resposta automàtica confirmant la recepció. Si no el reps en uns minuts, revisa el correu brossa. ATENCIÓ: les persones que tingueu un correu hotmail, afegiu a la vostra llibreta d’adreces el correu de memòria abans de trametre-la, ja que hotmail té uns filtres diferents de correu brossa i podria ser que no us arribés. T’aconsellem, que si tens un correu que no sigui hotmail, l’utilitzis per trametre la memòria.
El certificat de pràctiques, què el trobaràs a la pestanya de les pràctiques, és el document on el o la directora de lleure que t’ha supervisat les pràctiques fa la teva avaluació final.
En ser un pdf interactiu, el director/a el pot omplir a ordinador i el pot signar de dues formes, digital o a boli. En funció com ho hagi signat, has de procedir de diferent manera:
- Signatura digital: pots enviar-ho per correu electrònic al correu general de l’escola.
- Signatura a bolígraf: ens l’has de portar a l’escola o trametre-ho per correu postal.
- Si el portes a l’escola, no fa falta que estiguem oberts, el pots deixar a la bústia.
- Si el remets per correu postal, aconsellem fer-ho per correu certificat, ja que des de l’Escola Educa, no ens fem responsables de les demores o pèrdues que pugui tenir correus.
ATENCIÓ: cap memòria serà vàlida sense el certificat de pràctiques. Veuràs que a la resposta automàtica de la memòria t’ho recordem, però és un recordatori genèric, si tu ja ens l’has remès, no fa falta tornar-ho a fer.
Com t’hem comentat, si lliures la memòria abans de la data límit de cada convocatòria, l’equip de l’Escola Educa no comença a corregir fins aquella data. Un cop corregides les memòries, comencem a notificar, primer, a les persones què han de rectificar alguna cosa de la memòria, i després a la gent que la té APTA. Així doncs, rebràs un correu electrònic amb l’informe de la memòria entre les 5-6 setmanes posteriors a la data de tancament de la convocatòria.
El correu el rebràs des del mateix correu al qual has enviat la memòria, per això, recorda que si tens un correu hotmail, has d’estar molt atent i atenta al correu brossa i seguir les indicacions què t’hem explicat a l’apartat de “com lliurar la memòria”,
Un cop tot el procés és correcte, i has rebut l’informe de la memòria com a apta, nosaltres procedim a notificar a Generalitat. Aquesta notificació es produeix també en tres dates per a cada convocatòria: 1 de març, 1 de juny i 1 de desembre.
A partir d’aquesta notificació, hem d’esperar que Generalitat imprimeixi les titulacions i nosaltres ho gestionem a la nostra Escola. Aquest procés no té una durada exacta, i pot variar entre les 3 i les 6 setmanes després de les dates de la part superior.
Per això, estigues molt atent i atenta a la nostra web o a les nostres xarxes socials, ja que quan tinguem les titulacions a l’Escola ho publicarem per allà.
ATENCIÓ: no t’enviem un correu personal, ho publiquem a les xarxes o a la web.
Per recollir la teva titulació, tal com t’expliquem al correu què has rebut amb l’informe de la memòria, pots venir a buscar-la a l’Escola o pots demanar l’enviament per correu postal. Si us plau, revisa el correu de l’informe de la memòria on ho trobaràs tot detallat.
